iPad Treasure Hunt Praha

Tajemné hledání pokladu s mapou v ruce, nebo high-tech iPad treasure hunt?

Potkáváte po městě skupinky, jejíž členové se zahloubaně sklání nad iPady? Překvapivě ne každý nad svým, ale všichni nad jedním – už na první pohled je zřejmé, že jde o součást jakési volnočasové aktivity. Pořizují si selfie, načítají QR kódy anebo vzrušeně předčítají zdánlivě nesmyslné slovní hříčky. Nemusíte se děsit – pravděpodobně jde o účastníky firemní outdoorové akce – iPad treasure hunt. Technologie jsou s námi na každém kroku a ani hledání pokladu už není výjimkou.

Tato forma zábavy se rozšířila také do českých měst, i na jejich periferie, v poslední době však zažívá tzv. scavenger hunt renesanci. Vývojářské společnosti vytvářejí treasure hunt software na míru, aby agentury mohly hráčům s pomocí technologií dopřát nejmodernější prostředí a pohlcující zážitky.

Digitální zábava

Soutěžícím skupinám jsou místo map a navigace rozdány iPady či jiná digitální zařízení. Po krátké instruktáži zaměřené na ovládání tabletu vyráží hráči na lov. Moderní geolokační hry fungují na základě rozšířené reality, umožňuje hledat poklady a řešit hádanky přímo na elektronických zařízeních. Kamera snímá svět kolem a běžná realita je obohacena nejrůznějšími digitálními prvky. Účastníci by téměř nemuseli vycházet z pohodlí kanceláře, aby zažili svá digitální dobrodružství. Je to ale skutečný smysl teambuildingových soutěží a outdoorových strategických her?

GPS hry jako treasure hunt začínají být spojovány s mobilními telefony a tablety. Instalace speciálního softwaru na digitální zařízení zpřístupní hráčům interaktivní mapy a herní aplikace je pak provází po celou dobu hry. Není však účelem těchto venkovních aktivit oprostit se od prostředí zářivkového světla, displejů a klávesnic? Od běžného života, kde jsme obklopováni technologiemi od rána do večera?

Kdo se zážitkových her účastní?

Týmy složené z individualit – ať už to jsou lidé, kteří s nostalgií vzpomínají na starou dobrou stopovanou či milovníci dobrodružství. Zvídavci, kteří preferují toulky městem nad seděním v hospodě, nebo kolegové, kteří se po několikahodinové přednášce potřebují zrelaxovat a dávají pro změnu přednost aktivnímu trávení času. Nezáleží na věku, zkušenostech s orientací v mapě; ani přehled či připravenost na vědomostní otázky nehrají vždy nejdůležitější roli.

Motivovat, objevovat, odměňovat

Outdoorové teambuildingové akce poptávají firmy, které představují pracovnímu kolektivu nové zaměstnance, nebo jen chtějí odlehčit atmosféru před chystanými změnami ve struktuře společnosti či jejím vedení. Kamarád se loučí se svobodou? Překvapte ho nevšedním zážitkem! Chcete naplánovat rodinnou oslavu? Proč nezkusit něco nového – souboj rodinných příslušníků ve scavenger huntu je ideálním prostředkem, jak pobavit (a zabavit) všechny generace.
Účastníci geolokačních her, jako je Treasure Hunt Prague, poznají své město z nové perspektivy. Ulice, kudy denně chodí, opomíjené lokality; dokonce i místa, kde pracují, ale o jejichž historii neví vůbec nic. Významné památky, které znali jen optikou turistů, objeví v novém světle.

Ve městě se ukrývají tajemná vodítka a hádanky, jejichž rozluštění dovede soutěžící k pokladu. Cílem je splnit co nejvíce úkolů rychleji než protihráči. Vedlejším a vítaným efektem je zlepšení komunikace mezi hráči, efektivnější spolupráce v týmu – ať už rodinného, nebo toho pracovního.

Může mít iPad treasure hunt a digitalizace outdoorových her nějaká negativa?

Tablety s interaktivními aplikacemi na sebe poutají veškerou pozornost účastníků. Neustále zobrazují skóre všech týmů v reálném čase, dokonce i jejich pohyb na mapě a počet zodpovězených otázek.

Jednotliví hráči mohou být kvůli tomu nesoustředění a roztěkaní, podvědomě hlídají pohyb protihráčů místo toho, aby si užívali svou vlastní hru a plně se na ni koncentrovali. Jejich přehnaná soutěživost a nervozita se často přenáší i na ostatní hráče. Záhy tak místo motivace nastupuje stres a honba za pokladem přichází o své kouzlo.

Treasure hunt se vžil jako označení dobrodružné GPS hry, kdy se hráči pohybují v terénu s pomocí mapy, buzoly a jiných fyzických předmětů. Představte si hledání pokladů s iPadem – nechybí tomu tajemno, a nakonec možná i trocha té fantazie a spontánnosti?

Při klasickém (old school) treasure huntu platí pravidlo, že méně (technologií) je více. Lidé se nerozptylují focením selfíček či sledováním konkurence – naopak se nechají pohltit hrou, vnímají svět kolem sebe a sdílí zábavné i napínavé momenty. Ze hry si odnesou intenzivní zážitky, na které budou s úsměvem dlouho vzpomínat.